نخ اکریلیک چه نخی است؟

در این بخش اطلاعات تخصصی در مورد نخ اکریلیک به شما داده می شود و در بخش بعدی وارد بررسی یک فرش اکریلیک می شویم.

 

الیاف اکریلیک مصنوعی هستند و از مواد نفتی ساخته می شوند. این الیاف مصنوعی از پلیمری به نام پلی اکریلو نیتریل دارای میانگین مولکولی در حدود 1900 مونومر واحد ساخته می شوند. به تعریف دیگر، در کشور ایالات متحده امریکا به پلیمری اکریلیک گفته می شود که حداقل 85 درصد آن را پلیمر اکریلو نیتریل تشکیل داده باشد.

الیاف اکریلیک سبک بوده و حالتی شبیه، نخ پشم طبیعی دارند. این الیاف گرم بوده و برای محصولی چون فرش بسیار مناسب می باشد. اگر اکریلیک بر روی پایه اصلی و کوتاه دستگاه ریسیده شود، خاصیتی شبیه پنبه دارد. نخ های اکریلیک به چند صورت تولید می شود: رنگی یا رنگدانه، اکروتولید، زرد آهویی یا کتان شسته نشده و اکریلیک به صورت سفید خام، رنگ نشده و طبیعی.

 

ویژگی های الیاف اکریلیک

ویژگی مثبت

ضد حساسیت

قابلیت شستشو

رنگ پذیری خوب

قیمت مناسب نسبت به دیگر الیاف

مقاوم در برابر بید، روغن، چربی، مواد شیمیایی و تابش مستقیم نور خورشید

 

ویژگی منفی

پرزدار بودن الیاف

فرش ماشینی اکریلیک

بهترین فرش ماشینی موجود در بازار، فرش ماشینی اکریلیک است. برای اینکه یک فرش ماشینی 100 درصد اکریلیک را بشناسید، باید به یکسری نکات دقت کنید تا  آن را تشخیص دهید.

 

نخ های به کار رفته شده در یک فرش 100 درصد اکریلیک، به گونه زیر می باشد:

1- نخ بوم فرش صددرصد و به طور کامل از جنس پنبه می باشد.

2- نخ پود که همان نخ افقی فرش است، در این فرش از جنس جوت یا کنف می باشد.

3- نخ ریشه فرش از جنس پنبه خالص بوده و در انتهای فرش به صورت دانه دانه مشخص است.

4- نخ خاب فرش، بافته شده از جنس اکریلیک می باشد. همچنین اطراف فرش به وسیله ی نخ اکریلیک به صورت زیگزاگ بافته می شود.

در این بین فرش هایی هستند که به صورت درصد دار بافته میشوند، یعنی علاوه بر  الیاف اکریلیک، درصدی از بی سی اف را نیز درون خود دارند.فرش هایی که صد در صد از اکریلیک هستند طول عمر و دوام بالایی نسبت به سایر فرش ها دارد.

 

ویژگی فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی اکریلیک فرشی است که نسبت به سایر فرش ها دارای طول عمر بالاتری بوده و دوام بسیار بالایی دارد.

 

از نظر کوتاه شدن و یا به اصطلاح آبرفت، در اثر استفاده با توجه به مدت زمان مصرف فرش، بسیار ناچیز است. تغییر طول آن در اثر پا خوردن بسیار کم میاشد در صورتی که در فرش های دیگر، این مقدار به میزان قابل توجهی به چشم می آید.به صورتی که بعد از یک مدت شاهد کج شدن یا کوتاه شدن قد فرش خواهیم بود.

 

فرش های اکریلیک هنگام شست و شو و قرار گرفتن در برابر نور خورشید، تغییر رنگ و کیفیت نخواهند داشت. در صورتی که در فرش های بی کیفیت مثل بی سی اف، تخته شدن نخ خاب فرش، سفت شدن و رنگ پریدگی را شاهد می باشیم.

 

از لحاظ گرما، فرش های اکریلیک مقاومت بالایی در برابر گرمای مستقیم را دارند و به مدت 5 دقیقه می تواند گرمای یک اتوی داغ را بدون سوختگی تحمل کنند. همانطور که می دانید در صورت اتفاق افتادن این عامل بر روی فرشی غیر اکریلیک شاهد فرورفتن اتو در فرش، سوراخ شدگی و آتش گرفتن فرش خواهیم بود.

 

 

فرش ماشینی اکریلیک به مرور زمان دچار سایش و خوردگی نمی شود در صورتی که فرش های بی سی اف به مرور زمان دچار این اشکال می شوند. از لحاظ زیبایی فرش های اکریلیک قابل مقایسه با سایر فرش ها نیستند و البته نسبت به سایر فرش ها مشکلاتی نیز دارد که پرزدادن نخ خاب آن، از جمله ی این مشکل ها به حساب می آید. البته برای رفع این مشکل از فناوری هیت ست استفاده میشود. در ادامه در مورد این فناوری توضیحاتی داده می شود.

 

تشخیص فرش اکریلیک از فرش های غیر اکریلیک

فرش های موجود در بازار به طور کلی فرش های اکریلیک، اکریلیک هیت ست، پلی استر و بی سی اف و پلی پروپلین میباشند. شبیه ترین فرش به فرش های دستباف فرش اکریلیک است.

 

برای افراد غیر کارشناس تشخیص فرش اکریلیک از پلی استر و سایر فرش های موجود در بازار سخت میباشد ما در زیر به برخی از تفاوت های این فرش ها اشاره می کنیم.

 

1- فرش ماشینی اکریلیک نسبت به فرش ماشینی پلی استر نرم تر بوده، لطافت بیشتری دارد و روشن تر از آن می باشد.

2- وقتی روی فرش ماشینی اکریلیک دست می کشید و آن را لمس می کنید، نخ خاب فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد می شود بدون آنکه به هم چسبیده و سفت باشند و از هم جدا نشوند. به اصطلاح در هم کلاف نمی شوند.

3- فرش اکریلیک اصلا بوی مواد پلاستیکی و نفتی نمی دهد.

4- در صورت دست کشیدن روی فرش اکریلیک، دست روی آن سر می خورد و به فرش نمی چسبد یعنی فرش حالت چسبندگی ندارد.

5- در صورت استفاده مداوم از فرش ماشینی اکریلیک، خاصیت برگشت پذیری داشته و در اثر پاخوردگی مقاومت بالایی دارد.

6- در برابر حرارت غیر مستقیم مانند اتوی داغ، قابلمه و… بسیار مقاوم می باشد.

7- همانطور که گفته شد نسبت به سایر فرش ها رنگ های شاد، زنده و شفاف دارند، و به طور کلی نخ اکریلیک رنگ پذیری بالایی دارد.

 

توصیه!

اگر هر گونه از موارد بالا را مشاهده نکردید، و فرش زبری داشت، سفت بود و رنگی غبار گرفته داشت، شک نکنید که آن، فرش پلی استر می باشد و از نظر کیفیت و قیمت در حد فرش اکریلیک نیست و به نام اکریلیک به فروش می رسد.