فرش در دکوراسیون منزل، چند راهکار کلیدی که معجزه می‌کند!

فرش در دکوراسیون منزل اهمیت بسیاری دارد و می‌توان گفت که فرش لباس خانه است. وقتی نوبت به خرید فرش می‌رسد، مدام از خودمان می‌پرسیم که چه فرشی برای خانه ما مناسب است؟ چه ابعادی بخریم تا بتوانیم خانه را با بهترین شکل ممکن فرش کنیم؟ فرش باید زیر پایه‌های مبل برود یا بهتر است از فرش فاصله بگیرد؟ این سوال‌ها و تعدادی سوال دیگر ذهنمان را درگیر می‌کنند و ممکن است که در آخر به جواب مناسبی نرسیم و در نهایت از خرید خود ناراضی باشیم.

 

اولین قدم در انتخاب فرش در دکوراسیون منزل

1-توجه متراژ خانه و تناسب آن با ابعاد فرش

2-تناسب بودجه و سلیقه

3-توجه به کیفیت جنس تار و پود فرش

4-انتخاب طرحی متناسب با دکوراسیون خانه

5-انتخاب نوع آن بین دست‌باف و ماشینی (بر اساس بودجه، سلیقه و محل استفاده فرش)

6-توجه به محل استفاده فرش (اتاق یا پذیرایی)

7-هماهنگی یا تضاد زیبا و منطقی با رنگ غالب خانه (به‌خصوص پرده‌ها)

 

چند قانون مهم برای استفاده از فرش در دکوراسیون منزل

بعد از در نظر گرفتن نکات اولیه در هنگام انتخاب و خرید فرش، به مرحله دوم استفاده از فرش در دکوراسیون منزل می‌رسیم. این قوانین، تکمیل کننده نکات مرحله اول هستند به زیبایی و نظم دکوراسیون خانه کمک می‌کنند. در ادامه این نکات را با هم بررسی می‌کنیم.

 

پایه مبل روی فرش باشد یا نباشد؛ مسئله این است!

یکی از مشکلات استفاده از فرش در دکوراسیون منزل، توجه به جایگاه پایه مبل‌ها نسبت به لبه فرش است. به نظرتان پایه مبل باید روی فرش قرار بگیرد یا باید از فرش فاصله بگیرد؟

نکته مهمی که در مورد استفاده از فرش در دکوراسیون منزل وجود دارد، این است که هر حالت از قرارگیری پایه مبل نسبت به فرش صحیح است. در واقع شما می‌توانید هم پایه را روی فرش قرار دهید و هم می‌توانید این کار را نکنید. در حالت، چیدمان شما درست است، اما هرکدام باید از اصولی پیروی کنند که در ادامه به شما خواهیم گفت.

 

پایه‌ها خارج از فرش باشند

این حالت زمانی برای خانه شما مناسب است که ابعاد فرش نسبت به متراژ فضای مورد استفاده کوچک است و نیاز است که حتما فرش در دکوراسیون منزل، در مرکز قرار گیرد. بهتر است که از هر چهار ضلع فرش، فاصله مبلمان به یک اندازه باشد.

 

اگر همه پایه‌ها داخل فرش باشند

در این حالت فضای خانه کمی شلوغ به‌نظر خواهد ‌رسید و به همین دلیل برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود. اما اگر طرفدار قرار گرفتن تمام پایه‌های مبل به‌روی فرش هستید، فراموش نکنید که طرح‌های شلوغ و پر نقش و نگار فرش، انتخاب مناسبی نخواهد بود. همچنین توجه به وجود فضای آزاد بین مبل‌ها و کاناپه بسیار مهم است.

 

تنها نیمی از پایه‌های مبل روی فرش باشند

در این حالت فقط پایه‌های جلویی روی فرش قرار می‌گیرند و اگر میزان اختلاف ارتفاع پایهروی فرش با دیگر پایه‌ها چشمگیر و اذیت کننده بود، لازم است از قطعات پلاستیکی مورد استفاده برای زیر پایه یا یک تکه مربع کوچک از مقوای سفید استفاده کنید.

 

پایه‌ها هم روی فرش باشند و هم نباشند

در این حالت می‌توانید به‌عنوان مثال فقط پایه‌های جلویی کاناپه را روی فرش قرار دهید، اما چهار پایه مبل‌های تک‌نفره را کامل روی فرش بگذارید. وجود فضای آزاد بین مبل‌های تک‌نفره در الویت است و باعث می‌شود که فضا شلوغ به‌نظر نرسد.

 

استفاده از فرش در دکوراسیون اتاق خواب

اگر اتاق خوابتان کوچک است و بیشتر فضا با تخت پر شده است، استفاده از موکت کفایت می‌کند و برای زیبایی بیشتر می‌توانید در قسمت کوچکی از کف اتاق که با تخت پر نشده است، یک قالیچه کوچک پهن کنید.

اما اگر فضای اتاق بزرگ است و تصمیم گرفته‌اید تمام آن را با فرش پرکنید، باید توجه کنید که ابعاد فرش باید از ابعاد کف تخت بیشتر باشد و حتما فرش از دیواره‌های تخت در حد سی تا چهل سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

حالت سوم برای زمانی است که فضای اتاق شما تقریبا بزرگ است و قصد ندارید زیر تخت فرشی پهن کنید. در این حالت باید در پایین تخت یک فرش یا قالیچه طویل پهن کنید و بهتر است که اتاق کف‌پوش پارکت و چوبی داشته باشد.

 

فرش در دکوراسیون منزل و آخرین توصیه‎‌های کاربردی

1-قسمت‌هایی از خانه که مدام در مسیر رفت‌وآمد است، بهتر است فرش شود تا افراد خانه احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

2-در سالن‌های نه چندان بزرگ که تمام قسمت‌ها به هم پیوسته هستند، حتما باید طرح و رنگ فرش‌ها یکسان باشد، اما در فضای بزرگ و به‌خصوص سالن‌های ال‌مانند که دو ست مبلمان چیده می‌شود، امکان استفاده از دو طرح مجزا نیز وجود دارد. البته به‌شرط آنکه فرش‌ها نقاط اشتراک دکوراسیون خانه نباشند.

3-در آخر باید بگوییم که هیچ قانونی در مقابل علاقه و سلیقه شما الویت ندارد و تمام نکات گفته شده تنها کمک کننده هستند. بنابراین اگر با چیدمانی متضاد با نکات گفته شده، حال بهتری در خانه دارید، بهتر است از قانون‌شکنی پیروی کنید و در چیدمان جسارت داشته باشید.