مزایای استفاده از نخ اکرلیک هیت ست در فرش ماشینی

مزیت های خرید فرش بافته شده با نخ اکرلیک هیت ست، حتما شما هم در سال‌های اخیر اصطلاحاتی مانندنخ اکرلیک هیت ست شده را شنیده اید اما چقدر در این زمینه اطلاع دارید و از مزیت های فرش برخوردار از نخ هیت ست شده چه می دانید؟ در این مطلب قصد داریم شما را با این نوع فرش آشنا کرده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

 

هیت ست نخ به چه معناست؟

هیت ست کردن فرایندی است که پیش از بافت فرش ماشینی، روی الیاف مصنوعی صورت می گیرد. در این فرایند که شامل مجموعه ای از مراحل است، بافت نخ ها پس از ریسنده شدن به وسیله حرارت و بخار دچار تغییراتی می شوند که در نهایت به تثبیت و افزایش کیفیت آنها می‌انجامد. ضمن اینکه نخ های معیوب و فاقد کیفیت لازم در این مرحله حذف می شوند. پس هیت ست کردن نخ ها، موجب بافت فرش هایی می شود که دارای کیفیت، استحکام، دوام و ثبات رنگ بالاتری خواهند بود. به این ترتیب اصطلاحاتی مانند فرش هیت ست اشتباه است چرا که هیت ست کردن روی نخ ریسیده شده انجام می شود.
در فرایند هیت ست کردن از ماشین آلات و دستگاه های مجهزی استفاده می شود که بدون آسیب رساندن به نخ، کیفیت آن را ارتقاء می دهند. بخشی از هیت ستینگ شامل دادن بخار آب به نخ است، این مرحله ضروری سبب ایجاد مقاومت در نخ، کاهش پرزدهی آن، افزایش قابلیت رنگ پذیری و نیز یکدستی و نرمی نخ می گردد. هیت ست کردن را می توان روی انواع الیاف آکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، پشم و مخلوط به کار برد. در این بین نخ آکریلیک هیت ست بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده است.

 

نخ اکریلیک هیت ست شده چیست؟

این نخ نخستین بار در سال 1940 میلادی در محیط آزمایشگاهی ایجاد شد و 8 سال بعد به تولید انبوه رسید. از آن پس جایگاه ممتازی در صنعت نساجی پیدا کرده است. در طول سال ها انواع نخ اکریلیک به بازار عرضه شد و استفاده از آن در صنعت فرش نیز مورد توجه قرار گرفت. به تدریج و با ظهور ماشین آلات پیشرفته بافندگی جایگاه نخ اکرلیک هیت ست شده نیز در عرصه فرش باقی افزایش یافت و با استقبال تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مواجه شد. امروز نخ اکریلیک هیت ست شده سرآمد الیافی است که در بافت فرش ماشینی به کار گرفته می شود.

 

مزیت های فرش ماشینی دارای الیاف هیت ست شده

افزایش کیفیت نخ که به دنبال فرایند هیت ست رخ می دهد، موجب تولید و بافت فرش هایی می شود که به نسبت سایر فرش ها از ویژگی ها و خصوصیات ممتازتری برخوردار هستند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

نخ های هیت ست شده نه تنها از نظر کیفیت تغییر می کنند، بلکه زیبایی آنها نیز دچار دگرگونی می شود، به نوعی که فرش های بافت شده با این نخ ها، درخشندگی و چشم نوازی بیشتری دارند.

هیت ست کردن موجب ارتقای رنگ پذیری نخ می شود، در نتیجه فرش های بافته شده، ثبات رنگ بیشتری داشته و کاهش رنگ آنها بر اثر شستشو بسیار کم و حداقلی خواهد بود.

افزایش مقاومت نخ هیت ست باعث می شود تا فرش بافته شده از آن در برابر حرارت، نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد.

طبیعتا این فرش ها از استحکام و ماندگاری بالاتری برخوردارند چرا که نخ های هیت ست دارای ثبات و  دوام بیشتری می باشند. همچنین به علت قوی تر شدن ساختار نخ، احتمال بروز پارگی، سوراخ شدگی یا موارد مشابه در فرش کاهش می یابد.

مقاومت این فرش ها در برابر آلودگی هایی نظیر گرد و غبار نیز بیشتر است، به ویژه اگر فرش دارای تراکم و شانه بالایی باشد، کمترین میزان گرد و غبار به درون آن نفوذ می کند که این خود موجب افزایش بهداشت می شود.

به علت کاهش پرزدهی در نخ هیت ست شده، فرش های حاصل از آن نیز پرزدهی پایینی دارند که این امر نه تنها موجب افزایش زیبایی فرش بلکه مانعی در برابر ایجاد حساسیت های آلرژیک و بیماری های تنفسی خواهد بود.

پاخور این فرش ها نرم تر از دیگر نمونه هاست، ضمن اینکه در برابر رفت و آمد زیاد مقاومت بیشتری داشته و ساییدگی کمتری برای فرش رخ می دهد.

در پی ایجاد تغییرات در ساختار نخ، نخ حجیم تر و به اصطلاح پفکی می گردد، در نتیجه فرش های بافته شده از نخ هیت ست، در مقایسه با فرش های مشابه از نظر تراکم و شانه، حجیم تر و تو پُر تر به نظر می رسند.

نقش و نگار و طرح فرش در فرش های ماشینی بافته شده با نخ هیت ست، وضوح بیشتری داشته و چشم نوازی بیشتری به دنبال دارد.

 

چطور فرشی با نخ هیت ست شده بخرم؟

امروز فرش‌های زیادی در بازار وجود دارد که از نخ هیت ست شد در بافت آنها استفاده شده است، اما اگرچه نخ هیت ست تاثیر بسیار مهمی در کیفیت فرش دارد، اما عوامل دیگری نیز بر کیفیت نهایی فرش اثر دارند. جهت اطمینان بهتر است به سراغ تولیدکنندگان معتبر بروید و به دنبال فرش هایی باشید که از نخ اکریلیک هیت ست شده در بافت آنها استفاده شده است.